טיפים למתגייסים וגם להוריהם

מאת תא"ל (במיל.) יעקב זיגדון

לקראת גיוס 

כל ישראלי יודע: כשמסיימים את השמינית מתגייסים לצבא. ההתרגשות גדולה והחששות מפני הצופן לנו בעתיד הלא נודע הם אך טבעיים.
לקראת הגיוס לצה”ל מומלץ להיערך הן מבחינה נפשית והן מבחינה פיזית. חשוב מאוד לתאם ציפיות, לשאול, לחקור, להבין. אם אתם מכירים מישהו שכבר התגייס, כדאי לקבל ממנו מידע על ההליך ועל ההתנהלות בצבא. כך, כשיגיע הרגע, כבר תדעו לקראת מה לצפות. הביטוי: “ההיגיון לא התגייס לצבא” עובר מדור לדור. לא תמיד מבינים הכל, אבל תמיד חייבים לבצע. מידע מוקדם ועדכני מפחית את סימני השאלה ואת החרדות והחששות מפני הגיוס.
מבחינה פיזית – כדאי להתחיל להתאמן קצת, אם אינכם נמנים על הספורטאים שבינינו. מומלץ אפילו לצאת לטיול שטח, לישון בשק שינה או באוהל סיירים ולהרגיש קצת שהות בשטח.

הטירונות 

כשאתם מתגייסים, נסו להביא לצבא קצת מהבית: ציפית לכרית, מגבת, תמונה, מתנה קטנה שקיבלתם או כל דבר, במסגרת המגבלות הנדרשות, שיעזור לכם להרגיש קצת בבית, גם אם אתם בצבא: נסו להיות בצבא ולהרגיש בבית…

השלב הראשון בצבא, הטירונות, הוא השלב הקשה והמלחיץ ביותר: הפרידה מהבית, שעות ההשכמה, התרגולים, השינוי באורח החיים… אפשר להגיד שהטירונות היא תקופת ההסתגלות לאורח החיים החדש. הרעיון בטירונות הוא להרגיל את החייל החדש, שמעתה הרצון הפרטי הוא בעדיפות משנית למסגרת הצבאית. הצבא פועל במסגרות ולא כפרט בודד. הטירונות מכניסה את כולם להרגלים צבאיים ותקופה זו אינה משקפת את מה שמצפה לכם במהלך השירות הצבאי.

מרגישים לחוצים?

נסו להיזכר מה עזר לכם בעבר ברגעי לחץ. נסו להחזיר שליטה לגוף, הסדירו את הנשימה. נישמו עמוק ושחררו.
מומלץ מאד להתיידד עם טירון אחד או שניים. החיבור עם עוד אדם יעזור לעבור את התקופה הלא פשוטה.
לפעמים אמונה במשהו, כמו אמונה דתית, ציונית, התנדבותית, אחריות חברתית וכדומה מסייעת להתמודד עם מצבי לחץ ומשבר. חזקו אותם ואולי הם יוכלו לעזור לכם ברגעי לחץ.
תקשורת בין-אישית טובה גם היא יכולה לסייע. שיחות עם ההורים, אחים שכבר היו או עודם בצבא, חברים באזרחות או בשרות או כל אדם שנוח לכם לדבר איתו – יכולים לסייע ולהקל על מתח נפשי.
נסו לטפח יחסים טובים עם המפקדים. גם אם הפרש השנים ביניכם הוא לא גדול, שהרי הוא עדיין מבוגר ומנוסה מכם ואולי הוא יוכל לסייע בהתמודדות.

בצבא

לאורך כל הדרך בצבא, מה שמחזק חייל הוא הרעות והעזרה ההדדית, אמון במפקד ובמקצועיות שלו ואמונה בסיסית בצדקת הדרך.
ייתכן שאתם רוצים להגיע ליחידה מסויימת ולא קיבלתם את השיבוץ שרציתם. קורה. קשה לשלוט בסיטואציות כאלה בצבא, שכן הצבא נוהג לפי הצרכים שלו ולא הצרכים שלנו. דבר ראשון, נסו לשכנע למה מתאים דווקא לכם השיבוץ שרציתם. לא עזר? נסו לקחת את זה לכיוונים חיוביים ולהוציא את המקסימום מהשיבוץ שקיבלתם. אם למרות זאת לא הצלחתם להתאקלם, תוכלו לבקש ראיון אישי עם המפקד ולבדוק אפשרות מעבר מתפקיד לתפקיד בבסיס. בצבא לוקחים ברצינות את טופס 55 (העברה ליחידה אחר). כדאי להשתמש בו במקרה הצורך.
קיים בצבא ביטוי שגוי: כל המשקיע – שוקע. ביטוי ממש לא נכון, שכן כמו בכל מקום כך גם הצבא מעריך את החיילים הטובים.

בנות בצבא

בנות עלולות להיתקל בקשיים יחודיים להן. הצבא מזמן להן מפגש עם חברה מעורבת ואינטימית ולא אחת קורה שהן חשות שהצבא הוא מערכת גברית. ישנן בנות שנוצר בהן הצורך להדחיק את נשיותן ולהתנהג כגברים. בעבר תפקידי הבנות היו מוגבלים, אך כיום יש בצבא יותר ויותר תפקידים שפתוחים גם לבנות, ומי שרוצה בכך, יכולה לחתור למימוש עצמי. כמו בכל מקום, כך גם בצבא עלולים לקרות מקרים של הטרדה מינית. ניתן לפנות לעובדת סוציאלית נשים. אפשר לפנות גם למשק”ית או קצינת חן ביחידה, שהיא למעשה הנציגה שלכן במערכת הצבאית והיא יכולה לתת מענה כמעט לכל מצוקה שעולה. בכל מקרה, חשוב שלא תהיו לבד במקרים כאלה.

תנאי שרות

הצבא מתייחס בשיא הרצינות לבעיות ת”ש של חיילים. מפקדים נבדקים ונמדדים בנושאים אלו. למשל: שעות שינה, מזון מותאם ומספק: טבעונים, צמחונים וכד’, הפניה לרופא, מימוש המלצות הרופא ועוד.

הצבא מספק שירותים כמו באזרחות ואף למעלה מזה.
אינכם מרגישים טוב? בכל בסיס יש רופא או חובש אליהם ניתן לפנות במקרים כאלה.
כואבות לכם השיניים? תוכלו לקבל גם טיפול שיניים במסגרת הצבא.
סובלים ממצוקה נפשית? הצבא יאפשר לכם להיפגש עם קב”ן (קצין בריאות הנפש).
יש בבית בעיות כלכליות וההיעדרות שלכם רק מוסיפה לזה? אל תדאגו, הצבא דואג לכם.

העיקר שיהיה שרות קל ומועיל.

המאמר נכתב בלשון זכר למען נוחות הקריאה, אך הוא מיועד לנשים ולגברים כאחד.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן